понедељак, 24. фебруар 2014.

РЕПУБЛИКА СРПСКА
МИНИСТАРСТВО ПОЉОПРИВРЕДЕ, ШУМАРСТВА И ВОДОПРИВРЕДЕ
Трг Републике Српске 1, Бања Лука, тел:051/338-415, факс: 051/338-865, 338-866, E-mail:mps@mps.vladars.net

Број:  интерни акт МПШВ РС
Датум: 10.02.2014. године

ПРЕДМЕТ: Појашњење у вези               обнове регистрације газдинстава ин уписа у регистар,
                примјене новог Правилника о разврставању породичних    пољопривредних
                газдинстава на комерцијална и некомерцијална газдинства,
                приједлог подстицајних мјера за 2014. годину, обавезе по основу доприноса

  1. Обнова регистрације и упис у регистар

Процес обнове регистрације пољопривредних газдинства и упис корисника подстицајних средстава у Републици Српској започео је 1. новембра 2013. године и као континуирана активност вршиће се током цијеле 2014. године. Обнова регистрације газдинстава, као и ажурирање података у регистру, наставиће се и послије овог рока, као непрекидан процес који ће убудуће омогућити актуелан преглед не само активних субјеката у пољопривредној производњи, већ и преглед стања засноване биљне и анималне производње у текућој години.
Приликом обнове регистрације газдинства могуће је искористити сву постојећу приложену документацију, која је првобитно архивирана у пословницама АПИФ-а, приликом уписа у старом систему регистрације пољопривредних газдинстава, у периоду од 2008-2013. године. Услов за поновну употребу свих прилога је да су подаци из постојеће документације остали непромијењени у званичној евиденцији  (копије ЛК, посједовних листова/листова непокретности, Уговори о закупу земљишта,...).
Истовремено се врши и разврставање породичних пољопривредних газдинстава на комерцијална и некомерцијална газдинства. Од 01. јануара 2014. године почела је примјена новог Регистра пољопривредних газдинстава и Регистра корисника подстицајних средстава, те је предуслов за кориштење подстицаја упис у регистар по новом систему регистрације.  За обрачун свих захтјева за подстицаје који се односе на 2013. годину,  важећа  је база података из старог система, закључно са стањем од 31. октобра 2013. године.
Разврставањем породичних пољопривредних газдинстава на комерцијална и некомерцијална газдинства, МПШВ и административне службе градова и општина ће добити прецизне ажурне податке о потенцијалу и обиму производње намијењене за тржиште, у односу на обим производње намијењене за задовољење сопствених прехрамбених потреба домаћинстава. Ови подаци ће бити основа за анализу и планирање текуће пољопривредне политике, а на основу тога и посебних мјера за комерцијална и некомерцијална газдинства у оквиру аграрног буџета у наредном периоду.
На основу разврставања породичних пољопривредних газдинстава, биће могуће креирати посебне мјере за комерцијална и некомерцијална ППГ газдинства у Правилнику о условима и начину остваривања новчаних подстицаја за развој пољопривреде и села за 2014. годину. Циљ разврставања газдинстава је раздвајање тржишно оријентисане производње од производње за сопствене потребе.
  1. Основ за доношење Правилника о разврставању породичних пољопривредних газдинстава на комерцијална и некомерцијална газдинства

Законом о пољопривреди (чл. 27 и 57) и Стратегијом развоја пољопривреде Републике Српске за период 2006-2015 (стране: 35, 81, 87), прописано је да је ресорно министарство обавезно израдити Правилник о разврставању породичних пољопривредних газдинстава у циљне групе кориснике мјера пољопривредне политике према обиму производње и приходима и дефинисати различите подстицајне мјере. Правилник о разврставању породичних пољопривредних газдинстава на комерцијална и некомерцијална газдинства је објављен у „Службеном гласнику Републике Српске“ број 100/10 од 07.10.2010. године, али у досадашњем периоду није био примјењиван из разлога што се нису стекли технички услови за његову примјену. Да би се стекли услови за примјену овог правилника потребно је било да се доврши нова софтверска апликација за Регистар пољопривредних газдинстава и регистар корисника подстицајних средстава (у даљем тексту: РПГ и РК. Средином 2013. године нови софтвер је оперативно финализован, а претходно су донешени нови подзаконски акти, неопходни за почетак рада у новом систему регистрације (Уредба о упису у РПГ и РК, Правилник о обрасцима захтјева за упис, промјену и брисање података у РПГ и РК те Упутство за упис у РПГ и РК), који су повезани са разврставањем породичних пољопривредних газдинстава на комерцијална и некомерцијална породична пољопривредна газдинства. Новим Правилником о разврставању породичних пољопривредних газдинстава на комерцијална и некомерцијална газдинства укинута је претходно одређена граница старости носиоца комерцијалног породичног пољопривредног газдинства до 65 година, јер је ова одредба поништавала функционалност основних критеријума за разврставање газдинстава, а то су укупан обим производње и тржишна оријентација.

  1. Разврставање газдинства на комерцијална и некомерцијална  газдинства

Разврставање породичних пољопривреднихгаздинстава се врши приликом уписа у регистар, на основу захтјева носиоца породичног пољопривредног газдинства, који на обрасцу за упис основних података изабере жељени облик комерцијалности. Након уноса свих података о земљишним посједима, начину коришћења посједа – засадима и усјевима и врстама и бројном стању сточног фонда, апликација врши аутоматски прерачун бодова, тако да се за сваки вид производње обим (количина) множи са одговарајућим коефицијентом. Табела коефицијената за све видове производње објављена је у оквиру Правилника о разврставању газдинстава („Службеном гласнику Републике Српске“ број 89/13 од 17.10.2013. године. Укупан број бодова за комерцијалност се добија збрајањем појединачних бодова за сваки вид производње. Минималан број бодова за комерцијалност износи 3 бода (3 производне јединице).

Примјер израчуна бодова за једно некомерцијално газдинство:
(0,2ха мерк.пшенице х 0,25) + (0,1ха шљиве х 3,00) + (1 крава х 1,000) + (1 крмача х 0,50)=2,3
Примјер израчуна бодова за једно комерцијално газдинство:
(2ха мерк.кукуруза х 0,375)+(2 краве х 1,00) + (2 телета х 0,30) = 3,05

Статус комерцијалности, који је додијељен приликом уписа у регистар, може се на захтјев носиоца газдинства мијењати само једанпут у току године.
Статус газдинства се може промијенити и аутоматски, након што 15. маја текуће године истекне рок за обавезно ажурирање података о усјевима, засадима и сточном фонду, и то уколико се софтверски утврди да газдинство својим обимом производње више не испуњава услове за комерцијално газдинство.



  1. Права на подстицајне мјере за комерцијална и некомерцијална газдинства

Сва газдинства и комерцијална и некомерцијална имаће и даље иста права на подршку за текућу производњу - подстицаје по јединици производње (по ха, кг, литру, кљуну и грлу). Битно је нагласити да ће се права на подстицаје по јединици производње моћи остварити до прописаног максималног износа средстава по кориснику, али искључиво уколико подосилац захтјева испуњава прописане минималне количине производње (примјери из 2013. године: 2.000 кокица и пијетлова – за матична јата, 4.000 18-недељних пиленки,  4 грла јунади, 60 товљеника - свиња,  5.000 бројлера у турнусу, 50 кошница пчела, 1,5ха меркантилне пшенице -  за минималан принос од 4 тоне/ха, 0,3ха хељде/аром.љековитог биља, 0,5ха уљане репице или сунцокрета, 0,5ха соје,...).
Сходно наведеном, могућа је ситуација да неко комерцијално газдинство, са мјешовитом структуром производње, неће испуњавати услове за одређене подстицаје (нпр. неће имати минимум 50 кошница пчела). Исто тако одређена доминантно  специјализована некомерцијална газдинства ће моћи без проблема остваривати права на подстицаје по јединици производње (нпр. за 1,5ха мерк.пшенице).
Такође сва газдинства ће имати права на подршку дугорочном развоју - подстицаје за капитална улагања у објекте, опрему и механизацију, с  тим да ће комерцијална газдинства имати двоструко већи проценат поврата уложених средстава у односу не некомерцијална газдинства. Газдинства ће моћи остварити права на подршку дугорочном развоју - подстицаје за капитална улагања до прописаног максималног износа средстава по кориснику у складу са прописаним  минималним улагањима и максималним износима средстава.
Додатна нова мјера која ће бити доступна комерцијалним газдинствима јесте право на бесплатну педолошку хемијску анализу плодности земљишта. Сва газдинства имаће приступ кредитним средствима из намјенских кредитних линија Инвестиционо-развојне банке РС и Партнер фонда“.

Табела 1. Преглед права на подстицајне мјере за комерцијална и некомерцијална газдинства:
Врста подршке
Врста мјере
Комерцијална
газдинства
Некомерцијална
газдинства
Подршка
текућој производњи
Подстицаји- премије по ха, грлу, кљуну, кг и кошници, уз дефинисане минимуме
да
да
Подстицај по литру – премија за млијеко, без ограничења- дефинисаних минимума
да
да
Подршка по јединици  сјетвене површине
( по ха – уз дефинисане минимуме)
да
да
Подршка дугорочном развоју
Инвестиције - капитална улагања – све подмјере (у вишегодишње засаде, објекте, пластенике, механизацију, опрему за наводњавање, основно стадо,...), уз дефинисана минимална улагања и максималне износе средстава
да

да
поврат средстава у висини половине поврата у односу на комерцијална газдинства
За носиоце старости до 35 година проценат поврата се увећава за 5%, а за носиоце који имају формално образовање из пољопривреде/прехрамбене технологије/ветерине (ССС или ВСС), за додатних 5%.
да
не
Додатне нове мјере
Бесплатна педолошка хемијска анализа плодности земљишта
(вриједност 40-80 КМ/узорку)
да
не
Брошуре о актуелним радовима у пољопривреди или стручни часопис
да
да
Право на кориштење кредитних средстава  Инвестиционо-развојне банке РС по повољој каматној стопи, максимално до 5,5%
да
да
Право на кориштење кредита из „Партнер фонда“  -  револвинг фонда заснованог на међународним донацијама, по повољној каматној стопи до 3,25%
да
да

                Битно је нагласити да неће бити значајнијих разлика у правима на подстицаје за комерцијална и некомерцијална газдинства (изузетак је подршка дугорочном развоју- проценат поврата за инвестиције/капитална улагања).
                Текућа производња ће бити једнако подстицана, али уз прописане минимуме обима производње, како би смо пољопривреднике подстакли да укрупњавају властиту производњу и тиме подижу конкурентност газдинства. Такође, биће задржан принцип дефинисања максималног износа средстава по кориснику по једном захтјеву у оквиру појeдиначне мјере, чиме се спријечава концентрација подстицаја само на највећа газдинства. Циљ је подстаћи равномјеран развој и укрупњавање малих газдинстава у погледу обима произодње.



  1. Обавезе по основу обнове регистрације - доприноси за пољопривреднике

Према новом Закону о доприносима („Службени гласник Републике Српске“ број 116/12), након извршене обнове регистрације носиоци некомерцијалних и комерцијалних породичних пољопривредних газдинстава (ППГ) су обавезни плаћати доприносе за здравствено осигурање, чак и уколико су претходно здравствено осигурани по другом основу (запослени, пензионери).
Обавеза плаћања доприноса за ПИО односи се на носиоцa комерцијалног ППГ  старости до 50 година, као и на носиоца ППГ старијег од 50 година живота, под условом да је на дан пријаве на осигурање навршио или да до 65 година живота може  навршити најмање 15 година стажа осигурања.
                 
Табела 2. Преглед садашњег начина обрачуна доприноса за породична пољопривредна газдинства: преглед обавеза плаћања доприноса и оквирни износ обавеза на мјесечном нивоу, основица 30% просјечне бруто плате у Републици Српској за 2013. годину:
Основица = 1.333,00 х 0,30 = 399,90 КМ

Здравствено осигурање
Пензијско-инвалидско осигурање
Мјесечна
обавеза
Статус лица
Обавеза
плаћања
% Износ доприноса
Износ КМ
Обавеза
плаћања
% Износ доприноса
Износ КМ
Укупно КМ
Носилац
Некомерц. газдинства
да
12%
48
не
0
0
48
Носилац
Комерциј. газдинства
да
12%
48
да[1]
18,5%
74
122


Тренутно важећи начин утврђивања основице за доприносе и обрачун доприноса изједначава мјесечно оптерећење свих регистрованих газдинстава по основу доприноса за здравствено осигурање, иако између газдинстава постоје веома велике разлике у обиму производње и оствареним приходима. Због тога се намеће потреба измјене садашњег начина утврђивања основице доприноса за породична пољопривредна газдинства, као и анализа оправданости обавезног додатног плаћања доприноса за здравствено осигурање.
                Током  периода јул 2013. – фебруар 2014. године одржано је 8 састанака на тему доприноса за регистрована породична пољопривредна газдинстава, на којима су поред представника МПШВ учествовали представници Министарства финансија, Министарства здравља, Министарства рада и борачко-инвалидске заштите, Пореске управе, Фонда за задрвствено осигурање и Фонда за пензијско-инвалидско осигурање. МПШВ је захтијевало измјене Закона о доприносима, Закона о пензијско-инвалидском осигурању (ПИО) и Закона о здравственом осигурању (ЗО). Захтјев министарства је да се на праведан начин, сходно обиму производње газдинстава, расподијеле обавезе доприноса за обавезно ЗО и ПИО, при чему за ЗО треба изнаћи рјешење за пропорционални обрачун стопе доприноса.
                За ПИО су у септембру 2013. године усвојене Измјене и допуне закона о ПИО („Службени гласник Републике Српске“ број 82/13 ), којима је омогућено повезивање претходног стажа осигурања са стажом по  основу осигурања носиоца комерцијалног породичног пољопривредног газдинства.
                Министарство финансија је МПШВ, Пореској управи (ПУ РС), Фонду ЗО и Фонду ПИО доставило писмено тумачење примјене Закона о доприносима, које обухвата и случајеве када је обвезник носилац породичног пољопривредног газдинства (било некомерцијалног или комерцијалног), претходно осигуран по другом основу (запослена лица, РВИ или пензионери).
                У вези примјене Закона о доприносима, заузет је став да је Закон о доприносима децидан, те да не постоји могућност за доношење посебне Уредбе/Инструкције, на основу које би се укинуле обавезе плаћања доприноса за носиоце пољопривредних газдинства који су претходно већ осигурани по другом основу, нити да се умањи основица за доприносе за пољопривредна газдинства.
                У вези плаћања доприноса за здравствено осигурање, дефинисано је тумачење да  нема никаквих изузетака и сви носиоци породичних пољопривредних газдинстава су обвезници доприноса за здравствено осигурање, небитно да ли су запослени, пензионери, РВИ или незапослена лица.
                Једини изузетак постоји код доприноса за ПИО, гдје носиоци комерцијалних породичних пољопривредних газдинстава који имају статус пензионера, са навршених 65 година живота нису обвезници доприноса за ПИО, док они носиоци комерцијалних газдинстава – пензионери млађи од 65 година, јесу обвезници доприноса за ПИО, до навршених 65 година живота.
                Сходно тумачењу Министарство финансија,  Фонд ЗО и Фонд ПИО су ажурирали инфо-летке, како би пољопривредници били правилно информисани о обавезама по основу доприноса.
                У вези са евидентираним обавезама по основу неплаћених доприноса за носиоце пољопривредних газдинстава од 2010. године, Пореска управа РС очекује повратну информацију од Фонда ЗО  по основу списка који обухвата око 22.000 носилаца ППГ, који су 2010. године аутоматски уписани у Јединственом систему регистрације, наплате и контроле доприноса (ЈСНД), након чега ће извршити додатну аутоматску провјеру података у ЈСНД, и поступити по Инструкцији, која је достављена у форми нацрта. За лица која у наведеном периоду нису користила здравствене услуге на терет Фонда ЗО, ПУ РС ће извршити аутоматску одјаву из ЈСНД и поништити евидентирани дуг. За лица која су од 2010. године користила здравствене услуге на терет Фонда ЗО, а нису имала никакав други вид осигурања осим по основу пољопривредне дјелатности,  ПУ РС ће у складу са својим процедурама вршити књижење задужења у ЈСНД закључно са датумом посљедњег коришћења здравствених услуга на терет ФЗО. Након окончања процеса провјере, ПУ РС ће свим подручним центрима/подручним јединицaма доставити упутство /инструкцију за поступање у вези са евидентираним обавезама за доприносе за носиоце породичних пољопривредних газдинстава у периоду од 2010. године.
                Исту инструкцију ПУ РС ће доставити и МПШВ, за сврху информисања административних служби општина и градова у РС.
                МПШВ ће што хитније након окончања тестирања извјештаја из нове базе података, усагласити  размјену података са ПУ РС (споразум о размјени података, структуру података, начин размјене).
                На основу Закључка Владе РС број 04/1-012-2-2721/13 од 26.12.2013. године, МПШВ ће израдити приједлог за измјену начина утврђивања основице за доприносе за пољопривредна газдинства и исти доставити надлежним институцијама у сврху даљег усаглашавања.
                Након консултација у оквиру МПШВ израђен је нацрт приједлога новог начина   утврђивања основице за доприносе за пољопривредна газдинства, којим је умањена основица за доприносе на 20% просјечне бруто плате у Републици Српској:


Табела 3. Нацрт приједлога новог начина обрачуна доприноса за породична пољопривредна газдинства: преглед обавеза плаћања доприноса и оквирни износ обавеза на мјесечном нивоу, основица 25% просјечне бруто плате у Републици Српској за 2013. годину:
Основица = 1.333,00 х 0,20 = 266,60 КМ

Здравствено осигурање
Пензијско-инвалидско осигурање
Мјесечна
обавеза
Статус лица
Обавеза
плаћања
% Износ доприноса
Износ КМ
Обавеза
плаћања
% Износ доприноса
Износ КМ
Укупно КМ
Носилац
Некомерц. газдинства
да
12%
32
не
0
0
32
Носилац
Комерциј. газдинства
да
12%
32
да[2]
18,5%
49
81

                Овим приједлогом се основица за доприносе за носиоце пољопривредних газдинстава изједначава са основицом за незапослена лица која су редовно пријављена на Заводу за запошљавање и лица којима је признато право на здравствено осигурање у складу са законом којим се уређују права бораца, војних инвалида и породица погинулих бораца Одбрамбено-отаџбинског рата Републике Српске или другим законом, али уз разлику што обавезе за доприносе не финансира Република већ носиоци газдинстава лично.

  1. Процјена даљег тока процеса регистрације

Обзиром да су газдинствима тренутно званично дефинисане само обавезе (за здравствено осигурање и пензијско-инвалидско осигурање), и да ће права на подстицајне мјере бити дефинисана усвајањем новог Правилника о новчаним подстицајима за развој пољопривреде и села,  до марта 2014. године, процјена је да скоро сви пољопривредници који су неодлучни и који у међувремену до марта 2014. године неће ни имати потребе да аплицирају за подстицаје, неће извршити обнову регистрације све до прве половине марта  2014. године. Након објаве новог Правилника о подстицајима за 2014. годину, остала газдинства ће одлучити да ли да се поново региструју и у којем организационом облику (комерцијално или некомерцијално).
Када пољопривредници буду упознати са новим Правилником о подстицајима за 2014. годину, претпоставка је да се свако ко буде процијенио да има шансу за подстицаје у укупном износу до 600 КМ годишње, неће одлучити да обнови регистрацију и пријавиће се на евиденцију бироа као незапослено лице. Од укупног  броја регистрованих газдинстава у старом систему (око 65.000), право на подстицаје активно је користило између 20.000 - 30.000 газдинстава. Одређен број носилаца газдинстава је преминуо након уписа у регистар, али након тога нико није пријављивао смртне случајеве, те су та лица цијело вријеме вођена у евидецији као активна газдинства.
Обновом регистрације извршиће се чишћење података и ажурирање евиденције, што ће убудуће бити редовна годишња обавеза.
Процјена министарства је да ће се до краја марта 2014. године регистровати укупно  до 15.000 газдинстава, док ће се тај број током године постепено повећавати (процјена до 20.000 газдинстава на крају 2014. године). Значајније повећање се очекује у прољеће 2014. године, пред почетак продаје регресираног дизел горива.




[1] Обавеза плаћања доприноса за ПИО односи се на носиоце комерцијалних ППГ  старости до 50 година, као и на носиоце старије од 50 година живота, под условом да на дан пријаве на осигурање навршавају или да до 65 година живота могу навршити најмање 15 година стажа осигурања. У супротном остаје могућност добровољне уплате доприноса за ПИО.
[2] Обавеза плаћања доприноса за ПИО односи се на носиоце комерцијалних ППГ  старости до 50 година, као и на носиоце старије од 50 година живота, под условом да на дан пријаве на осигурање навршавају или да до 65 година живота могу навршити најмање 15 година стажа осигурања. У супротном остаје могућност добровољне уплате доприноса за ПИО.

Нема коментара:

Постави коментар